piątek, 26 lutego 2021

Pora na net art (część II)

W poprzedniej części artykułu skupiłam się na „klasycznym” net arcie. W tej chcę napisać o tym, jak na sztukę Sieci wpłynęły media społecznościowe, czyli opowiedzieć o tym, co zapewne dobrze znacie – memach i remiksie.

Wydaje się, że fascynacja Internetem w kontekście tworzenia form, które nie miałyby szans zaistnieć poza Siecią trochę już przebrzmiała. Dziś chodzi przede wszystkim o przekaz lub/i autoekspresję. I o to, by nawiązać kontakt z odbiorcą. Nawet jeśli miałby się on ograniczyć do lajków pod memem. No i żeby dzieło jak najszerzej się rozeszło. A Sieć, zwłaszcza portale społecznościowe, znakomicie się do tego nadają. Być może dlatego szczególną popularność zdobyły zjawiska takie jak remiks czy mem. Nie bez znaczenia jest zapewne fakt, że tworzenie ich (w sensie technicznym) nie przysparza zwykle specjalnych trudności. Zwłaszcza, że Internet usłużnie podsuwa wsparcie, choćby w postaci generatorów memów. W ten sposób net art staje się bardziej dostępny, zarówno dla odbiorców, jak i twórców, niezależnie od tego, jak bardzo krzywilibyśmy nosy na niektóre z tych prac, odmawiając im jakiegokolwiek net artyzmu. A niszową net-twórczość coraz częściej zastępują dzieła internetowej pop kultury.


Remiks
Wedle Lawrence’a Lessinga (twórcy pojęcia „kultura remiksu”) „remiks polega na wykorzystaniu istniejących już utworów (z różnych dziedzin, głównie sztuk plastycznych, muzyki, literatury) i połączeniu ich w taki sposób, by powstał nowy utwór.”1 Korzenie tego zjawiska sięgają… m.in. kultury hip-hopu (kwestia samplowania, czyli korzystania we własnej twórczości z fragmentów nagrań innych utworów), a także – jak uważa Ewa Wójtowicz – dadaizmu (zwłaszcza fotomontaży) i neodadaizmu (przykładem mogą być niektóre dzieła Roberta Rauschenberga). Skojarzenie z „Moną Lisą z wąsami” Marcela Duchampa (również związanego z dadaizmem) też jest jak najbardziej na miejscu. Zwłaszcza, gdy jako przykład kultury remiksu przywołamy facebookowy fanpage „Sztuczne fiołki”, który również korzysta ze słynnych dzieł malarstwa, po to jednak, by komentować otaczającą nas rzeczywistość. O tym, jak bardzo jest to nośne świadczy 223 363 fanów na Facebooku.


Memy
Czym jest mem, nie trzeba tłumaczyć (większość użytkowników Internetu wyczuwa to niemal intuicyjnie). Zwłaszcza, że stworzenie definicji tego zjawiska, wbrew pozorom, nie jest łatwe, biorąc pod uwagę jak różnorodne przyjmuje formy i jak wiele pełni funkcji. Jak pisze Marta Juza „Pojęcia ‘memy internetowe’ używa się najczęściej na określenie pewnych rodzajów informacji rozpowszechnianych przez użytkowników Internetu pomiędzy sobą. Tymi informacjami mogą być zdjęcia, filmy (najczęściej krótkie), teledyski, grafiki, teksty, cytaty, animacje oraz rozmaite ich połączenia (np. zdjęcie z podpisem). Internauci rozsyłają je do innych osób bezpośrednio lub też umieszczają w przeznaczonych do tego celu portalach, na forach internetowych czy w serwisach społecznościowych, gdzie są one dostępne dla innych użytkowników.”2 Żeby oddać pełnię zjawiska dodam, że mem może być remiksem, remiks memem, czy nawet „postmemem” - nawiązując do samopisu zamieszczonego na facebookowej stronie „Sztucznych fiołków” („sztuczno-historyczny postmemiczny magazyn komiczno-tragiczny”3). Może mieć charakter w pełni autorski bądź bazować na dostępnych w Sieci szablonach.


„Klasyka” i nowoczesność w Sieci

Niejednokrotnie pod względem formy te nowsze zjawiska są bardziej „tradycyjne” od dawnych „klasycznych” dzieł net artu. Obrazkowy mem czy remiks bez problemu można wydrukować i powiesić na wystawie (i takie wystawy miały już miejsce). Można też „przeflancować” go do tradycyjnych (np. papierowych) mediów, co również wielokrotnie się zdarzało. Rzecz w tym, że mem zostaje memem w chwili, gdy zaczynamy go powielać (nazwa pochodzi od greckiego mimesis – naśladownictwo). Niezależnie od tego, jak dobrze poczuje się na papierze, jego pierwotnym środowiskiem „życia” i „namnażania” jest Internet. Biologiczne porównania są tu jak najbardziej na miejscu. Jak można przeczytać na Wikipedii: „[t]ermin [mem] został wprowadzony przez biologa Richarda Dawkinsa w książce Samolubny gen jako przykład replikatora innego niż gen. Nie definiował on wprost, czym jest mem, a jedynie wskazywał przykłady: melodie, idee, fasony ubrań. Wskazywał za to na sposób jego rozpowszechniania się w puli memowej. Podobnie jak geny rozprzestrzeniają się między organizmami (ciałami) za pomocą gamet, tak memy rozprzestrzeniają się między mózgami za pomocą naśladownictwa.”4 W przypadku internetowych memów nośnikiem jest Sieć.
Wszystkich chętnych, niezależnie od tego, czy wolą „klasykę” net artu czy bardziej współczesne formy, zapraszamy do organizowanego przez Nadarzyński Ośrodek Kultury Konkursu „Czas na net art”. Wszystkie informacje znajdziecie na stronie NOK (www.nok.pl) w zakładce Konkursy.

Dorota Suwalska


Pisząc artykuł (cz. I i II) korzystałam m.in. z:
–    Ewa Wójtowicz „Net art: sztuka wobec interaktywności” – https://www.techsty.art.pl/magazyn/net-art-sztuka-wobec-interaktywnosci.htm
–    Dominika Agata Myślak, Martyna Małgorzata Siudak Wydział „Internetowi artyści i ich twórczość (nie tylko) w Sieci” – http://uwm.edu.pl/mkks/wp-content/uploads/05_Myslak-DA_Siudak-MM.pdf
–    https://pl.wikipedia.org/wiki/Sztuka_Internetu
–    https://mocak.pl/net-art-pl
–    https://wrocenter.pl/pl/net-art/
–    Sebastian Suder „Net Art sztuką przyszłości” – https://kulturoteka.tumblr.com/post/45184519505/net-art-sztuk%C4%85-przysz%C5%82o%C5%9Bci
–    https://nck.krakow.pl/net-art/
–    https://pl.wikipedia.org/wiki/Marta_Frej
–    http://www.medienkunstnetz.de/works/on-translation/
–    https://www.amazon.com/Antoni-Muntadas-
-Translation/dp/8495951274
–    Marta Juza „Memy internetowe – tworzenie, rozpowszechnianie, znaczenie społeczne” - https://studiamedioznawcze.pl/Numery/2013_4_55/juza.pdf
–    https://www.facebook.com/SztuczneFiolki


1 Dominika Agata Myślak, Martyna Małgorzata Siudak Internetowi artyści i ich twórczość (nie tylko) w Sieci, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

2 Marta Juza, Memy internetowe – tworzenie, rozpowszechnianie, znaczenie społeczne, „Studia Medioznawcze” 2013, nr 4, s. 49

3  https://www.facebook.com/SztuczneFiolki/about/?ref=page_internal

4. https://pl.wikipedia.org/wiki/Mem#cite_note-CITEREFDawkins1996266–1


Artykuł został opublikowany 

w Wiadomościach Nadarzyńskich 

Nr 02 (261) Luty 2021

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz